Erottuminen kilpailijoista ja kilpailevista tuotteista on usein vaikeaa. Lisäksi, vaikka yritys itse pitäisi tuotettaan ylivoimaisena, asiakas ei ehkä eroa havaitse. Silloin hän valitsee halvimman. Oman tuotteemme tulisi erottua massasta. Mikä on sellainen asia, joka jättää jäljen asiakkaan mieleen ja muistiin? Hyvin käytettyjä avainsanoja mainoksen huomioarvon lisäämisessä ovat TARJOUS ja UUTUUS. Säästämisen mahdollisuus on näinä aikoina houkutteleva. Uutinen ja uudet asiat herättävä uteliaisuutta. Näitä ei kuitenkaan voi jatkuvasti käyttää, sillä silloin ne menettävät merkityksensä. Ylivoimaisuus olisikin hyvä rakentaa pysyvän tuoteominaisuuden varaan.

Mikä on se ominaisuus, jolla tuotteesi eroaa kilpailevista tuotteista? Voisiko sellaisen rakentaa kehittämällä tuotetta tai palvelua asiakkaiden toiveiden suuntaan? Voisiko tuotteesi olla helppokäyttöisempi, tyylikkäämpi, modernimpi? Voisiko se olla muita massiivisempi tai pienempi ja kätevämpi? Voisiko sitä käyttää jossakin muussakin yhteydessä? Tuotteen käyttöalaa voi laajentaa vaikka työstä vapaa-aikaan, kesästä talveen, kotoa kouluun. Voitko tarjota huoltopalvelua asiakkaalle vuosisopimuksella? Tarvitseeko asiakas rahoituksen?

Mieti, mitä etuja tuotteesi tarjoaa asiakkaillesi. Etu voi olla yksinkertainen, ilmeinen etu, jota kukaan kilpailijoista ei ole vielä hoksannut käyttää, kunhan se on asiakkaalle tärkeä. Mikä on se lisäarvo, josta hän maksaa? Turvallinen valinta, terveellisyys, luotettava toimittaja? Lisäarvo voi olla järkisyihin perustuva, mutta hyvin usein se on myös tunneasia. Luksustuotteet nostavat itsetuntoa ja omaa arvoa naapureiden silmissä. Voisiko tuotteestasi tulla omalla alallasi brändi, joka tunnetaan nimeltä? Vaikka vain alueellisesti, seutukunnalla tai Keski-Suomessa? Ehkä voit laajentaa tuotevalikoimaasi liitännäisillä tuotteilla tai palveluilla? Näin voit tarjota asiakkaille helpon tavan ostaa kerralla enemmän. Tarvitseeko tuotteesi asennuksen tai kotiinkuljetuksen? Palvele asiakasta loppuun asti, helpota hänen elämäänsä ja saat hänestä puolestapuhujan.

Erottuvan tekijän voi rakentaa myös luonnonmukaisuudesta, jos voit korvata vaikkapa jonkin muoviosan luonnonmateriaalilla. Ekologinen, kierrätettävä tai hävitettävä pakkaus voi olla osa sitä. Kotimaisuus on valtti, jos kilpailijat ovat enimmäkseen tuontitavaraa. Perinnetuotteista tai kauan markkinoilla olleista voi rakentaa aitoutta, alkuperäisyyttä.

Ehkä kuitenkin paras erottumisen keino on hyvä tuote- tai yritysnimi. Hyvä nimi on toimialaa kuvaava, yksiselitteinen, lyhyt ja helposti mieleen jäävä. Paikannimi tai sukunimi ei yrityksen nimessä ole hyvä, jos yritys vaihtaa sijaintipaikkaa tai omistajaa. Ennen nimen käyttöönottoa on syytä tarkistaa, että nimi on vapaa. Kun hyvä nimi on löytynyt, se on syytä rekisteröidä heti, jotta se saa suojan ja pääset rakentamaan omaa brändiäsi.